درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

4 علت مدفوع خونی در دوران بارداری

دلایل اصلی دیده شدن خون در مدفوع زن باردار

وجود خون در مدفوع در دوران بارداری می تواند ناشی از بیماری مانند بواسیر باشد که در این دوران بسیار شایع است.

شقاق مقعدی و نشانه های جدی تری مانند زخم معده یا پولیپ روده نیز میتوان از سایر دلایل این مشکل باشد.

هنگام بررسی وجود خون در مدفوع، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید، که ارزیابی بالینی را انجام می‌دهد و آزمایش‌هایی را برای شناسایی علل احتمالی و توصیه مناسب‌ترین درمان انجام می‌دهد.

برخی از علل شایع مدفوع خونی در دوران بارداری :

  1. بواسیر یا هموروئید
  2. شقاق مقعدی
  3. پولیپ روده
  4. زخم معده

بواسیر یا هموروئید

بواسیر در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن در ناحیه شکم شایع است و می تواند با یبوست تشدید شود که معمولاً در دوران بارداری نیز ایجاد می شود.

در صورت وجود بواسیر، نشانه اصلی وجود خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن، علاوه بر درد مقعدی هنگام ایستادن یا اجابت مزاج است. در مورد هموروئید خارجی، ممکن است یک توپ کوچک و نرم را در اطراف مقعد احساس کنید.

چه باید کرد : اگر علائم بیش از 3 روز باقی ماند، در این صورت توصیه می‌شود با پزشک متخصص تماس بگیرید تا آزمایش مدفوع و ارزیابی ناحیه مقعد برای بررسی وجود هموروئید یا هر بیماری دیگری، انجام شود.

شقاق مقعد

شقاق مقعدی نیز در دوران بارداری شایع است. زیرا به دلیل کاهش ترانزیت روده، مدفوع خشک‌تر و این امر باعث می‌شود که زن هنگام تخلیه فشار بیشتری بیاورد که در ادامه منجر به ایجاد شکاف‌هایی می‌شود که هرگاه مدفوع از آن ناحیه عبور کند، خونریزی می‌کند.

بنابراین، هنگامی که وجود خون قرمز روشن در مدفوع، روی دستمال توالت پس از پاک کردن و همچنین درد یا سوزش مقعدی هنگام ایستادن یا اجابت مزاج مشاهده شد، می توان شقاق را شناسایی کرد.

چه باید کرد : بهترین کار این است که علاوه بر ورزش، با افزایش مصرف فیبر و افزایش مصرف آب، مدفوع خود را نرم تر کنید، زیرا این کار می تواند به بهبود تحرکات روده نیز کمک کند. همچنین توصیه می شود هنگام تخلیه فشار بیش از حد وارد نکنید و مقعد را با دستمال مرطوب یا آب و صابون بدون اسانس تمیز کنید و از دستمال توالت بپرهیزید.

پولیپ روده

پولیپ ها ساقه های کوچکی هستند که در روده ایجاد می شوند.

پولیپ به طور معمول قبل از باردار شدن زن ظاهر میشود.

در صورت وجود پولیپ روده، زمانی که مدفوع خشک از ناحیه ای که در آن پولیپ ایجاد شده است عبور کند، می توانند باعث خونریزی شوند.

چه باید کرد : در این موارد، مشورت با متخصص گوارش و متخصص زنان و زایمان برای ارزیابی و انجام آزمایشات کولونوسکوپی، که روشی برای تشخیص و درمان پولیپ روده است، ضروری است. اما در دوران بارداری منع مصرف دارد. بنابراین، پزشک باید زن را ارزیابی کند و مناسب ترین گزینه درمانی را نشان دهد.

زخم معده

زخم معده می تواند در دوران بارداری بدتر شود، زمانی که زن بسیار تحریک شده یا استفراغ مکرر دارد.

در این مورد، خون در مدفوع ممکن است تقریبا نامحسوس باشد، زیرا تا حدی هضم می شود.

بنابراین، ویژگی های مانند مدفوع چسبناک، تیره و بسیار بدبو میتوان محسوس تر باشند.

چه باید کرد : توصیه می‌شود برای تجویز آزمایش‌هایی به پزشک مراجعه کنید تا به تشخیص زخم کمک کند و یا درمان را توصیه کند. درمان زخم معده معمولاً شامل استفاده از آنتی‌اسیدها، راهکارهایی برای آرام نگه داشتن غذای نرم و قابل هضم است.

اگرچه یافتن خون در مدفوع ترسناک به نظر می رسد، اما این یک علامت رایج در دوران بارداری به دلیل تغییراتی است که در بدن زن رخ می دهد و عموماً به دلیل یبوست یا وجود بواسیر است که می تواند در دوران بارداری ظاهر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

توصیه می شود در صورت مشاهده موارد زیر به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • مقدار زیادی خون در مدفوع.
  • اگر تب دارید، حتی اگر کم باشد.
  • اگر اسهال خونی دارید.
  • اگر بیمار هستید یا در چند روز گذشته بیمار بوده اید.
  • اگر خونریزی مقعدی حتی بدون اجابت مزاج وجود دارد.

پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای تشخیص آنچه اتفاق می افتد تجویز کند و سپس مناسب ترین درمان را برای هر نیاز نشان دهد.

زن می تواند با متخصص زنان و زایمان خود تماس بگیرد و علائم و نشانه های او را نشان دهد، زیرا از آنجایی که او از قبل بارداری را زیر نظر دارد، درک آنچه اتفاق می افتد برای او آسان تر خواهد بود.

مرکز تخصصی لیزر بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی

کلینیک تخصصی پیکاطب مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کارشناسان و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با علت مدفوع خونی در دوران بارداری آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت روند درمان بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.