درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

توده یا توپ در واژن چه چیزی می تواند باشد؟

توده یا توپ در واژن

یک توده یا توپ در واژن تقریبا همیشه نشانه التهاب غدد بارتولین یا اسکن است که به روان شدن کانال واژن کمک می کند.

با این حال، می‌تواند دلایل ساده‌تری نیز داشته باشد، مانند رشد مو یا جوش

برای مثال: اگر این توده علائمی مانند خارش، سوزش یا درد ایجاد کند، ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی تری باشد که نیاز به درمان پزشکی دارند، مانند واریس، تبخال یا حتی سرطان.

بنابراین، هر زمان که تغییری در ناحیه واژن ظاهر شد که بیش از 1 هفته طول می کشد تا از بین برود یا ناراحتی زیادی ایجاد کند، باید برای شناسایی علت و شروع درمان مناسب با متخصص مشورت کنید.

برخی از علائم توده یا توپ در واژن

  1. موهای رشد کرده یا فولیکولیت
  2. جوش در ناحیه
  3. التهاب غدد
  4. کیست واژن
  5. وریدهای واریسی روی فرج
  6. تبخال تناسلی
  7. زگیل تناسلی
  8. کیست گارتنر

 1. موهای رشد کرده یا فولیکولیت

زنانی که اپیلاسیون، موچین یا اصلاح این چنینی انجام می‌دهند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد موهای زائد در آن ناحیه هستند که می‌تواند منجر به ایجاد یک جوش کوچک یا توده قرمز در ناحیه شود.

به طور معمول، این نوع توده به دلیل تجمع چرک در زیر پوست، دارای ناحیه مرکزی سفید رنگ است.

چه باید کرد : باید منتظر بمانید تا چرک دوباره توسط بدن جذب شود و هرگز نباید جوش را دستی بیرون بیاورید، زیرا خطر عفونت را افزایش می دهد.

برای کاهش علائم، می‌توانید از کمپرس گرم روی آن ناحیه استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ خودداری کنید.

اگر درد بدتر شد یا ناحیه بسیار داغ یا متورم شد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا نیاز به استفاده از پماد آنتی بیوتیک را ارزیابی کند.

2. جوش در ناحیه

اگرچه این جوش خیلی شایع نیست، اما جوش می تواند بزرگ و ملتهب در ناحیه فرج، کشاله ران، در ورودی واژن یا روی لب های بزرگ یا کوچک ظاهر شود و باعث درد و ناراحتی شود.

چه باید کرد: نباید سعی کنید جوش را روی کشاله ران خود فشار دهید یا بدون دانش پزشکی از هیچ دارو یا لوازم آرایشی استفاده کنید.

بنابراین، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا او بتواند مناسب ترین روش درمان را توصیه کند.

فرق جوش با زگیل تناسلی در چیست

3. التهاب غدد 

انواع مختلفی از غدد در فرج وجود دارد که به روان نگه داشتن ناحیه و با باکتری کمتر کمک می کند.

دو مورد از این غدد بارتولین هستند که در صورت ملتهب شدن باعث بروز بارتولینیت می شوند.

هنگامی که این غدد ملتهب می شوند، به دلیل وجود باکتری یا بهداشت نامناسب، ممکن است یک گره در ناحیه خارجی واژن ظاهر شود که اگرچه درد ایجاد نمی کند، اما می تواند توسط زن هنگام استحمام لمس و یا در هنگام تماس جنسی احساس شود.

چه باید کرد : در بیشتر موارد التهاب این غدد پس از چند روز رعایت بهداشت کافی در ناحیه ناپدید می شود.

با این حال، اگر تورم افزایش یافت یا درد یا چرک ترشح شد، بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا ممکن است لازم باشد از داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها یا مسکن ها استفاده کنید.

4. کیست واژن

کیست‌های واژن حفره‌های کوچکی هستند که می‌توانند روی دیواره‌های کانال واژن ایجاد شوند و عموماً در اثر صدمات در هنگام تماس نزدیک یا تجمع مایعات در غدد ایجاد می‌شوند.

آنها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند اما می توانند به صورت توده یا گره در داخل واژن احساس شوند.

یک نوع بسیار رایج کیست واژن، کیست گارتنر است که بعد از بارداری بیشتر دیده می شود و به دلیل تجمع مایع در کانالی که در دوران بارداری ایجاد می شود، ظاهر می شود.

این کانال به طور معمول پس از زایمان ناپدید می شود، اما در برخی از زنان ممکن است باقی بماند و ملتهب شود.

چه باید کرد : کیست های واژن به طور معمول نیاز به درمان خاصی ندارند، فقط توصیه می شود رشد آنها را با معاینات معمول در متخصص زنان بررسی کنید.

5. وریدهای واریسی روی فرج

اگرچه نادرتر هستند، اما وریدهای واریسی نیز می توانند در ناحیه تناسلی ایجاد شوند، به ویژه پس از زایمان یا با افزایش سن طبیعی.

در این موارد، توده ممکن است کمی به رنگ بنفش باشد و اگرچه درد ایجاد نمی کند، اما ممکن است کمی خارش، سوزن سوزن شدن یا ناراحتی ایجاد کند.

چه باید کرد : در مورد زنان باردار، درمان به طور کلی ضروری نیست، زیرا رگ های واریسی پس از زایمان از بین می روند.

در موارد دیگر، اگر زن را آزار می دهد، متخصص زنان ممکن است یک جراحی کوچک برای بستن ورید عنکبوتی و اصلاح رگ واریسی توصیه کند.

6. تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که می تواند از طریق تماس دهانی، تناسلی یا مقعدی محافظت نشده به ایجاد شود.

تبخال تناسلی چیست + انواع و نشانه‌ های این بیماری

علائم دیگر عبارتند از : تب، درد در ناحیه تناسلی و احساس خارش. این علائم ممکن است ناپدید شده و دیرتر بازگردند، به خصوص زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شده است.

چه باید کرد : هیچ درمان خاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، زیرا ویروس باید توسط سیستم ایمنی درمان شود.

با این حال، هنگامی که علائم بسیار شدید هستند، متخصص زنان ممکن است استفاده از یک ضد ویروس مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر را توصیه کند.

7. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نیز نوعی بیماری مقاربتی است که می تواند از طریق تماس محافظت نشده منتقل شود.

زگیل تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی HPV چیست

در این موارد علاوه بر توده های کوچک در واژن، ضایعات قابل مشاهده ای شبیه گل کلم نیز ممکن است ظاهر شود که باعث خارش یا سوزش می شود.

چه باید کرد : هیچ درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، با این حال پزشک می تواند زگیل ها را از طریق برخی از اشکال درمان مانند کرایوتراپی، میکروسرجری یا استفاده از اسید و یا لیزر خارج کند.

همچنین دلایل دیگری نیز برای پیدایش توده، گوی یا جوش در کشاله ران یا واژن وجود دارد و به همین دلیل توصیه می شود همیشه به پزشک مراجعه کنید تا با مشاهده نوع ضایعه و سایر علائمی که ممکن است وجود داشته باشد، به این نتیجه برسید که چه چیزی می تواند باشد و چگونه می توان برای از بین بردن انواع زخم ها درمان انجام داد.

8. کیست گارتنر

کیست گارتنر نوعی کیست است که بر روی دیواره‌های واژن ایجاد می‌شود که نادر است و به دلیل ناهنجاری در دوران بارداری ایجاد می‌شود.

در طول رشد، جنین دارای کانال گارتنر است که مسئول تشکیل دستگاه ادراری و تناسلی است.

به طور کلی این کانال پس از تولد به طور طبیعی ناپدید می شود، اما در برخی موارد باقی می ماند و منجر به تشکیل کیست می شود که می تواند بدون علامت و کوچک باشد.

چه باید کرد: درمان فقط زمانی نشان داده می شود که کیست رشد کند و شروع به ایجاد علائم یا عوارضی مانند بی اختیاری یا عفونت ادراری کند.

در این موارد پزشک جراحی را برای برداشتن کیست توصیه می کند.

توده روی لبه های واژن چه میتواند باشد؟

توده روی لبه های واژن می‌تواند ناشی از جوش، موهای رشد کرده، بارتولینیت یا نشانه‌ای از تومورهای خوش خیم مانند آنژیوم پیری یا کراتوآکانتوما ولو باشد.

علاوه بر این، توده روی لبه های واژن نیز می تواند به دلیل سرطان هم ظاهر شوند.

پیکاطب : مرکز تخصصی لیزر بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی

کلینیک تخصصی پیکاطب مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کارشناسان و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با توده یا توپ در واژن آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت روند درمان بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.