درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم کدامند

دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم

وجود یک سری از عوامل در کنار یک دیگر باعث ایجاد این عارضه خواهد شد ، ترکیبی از سبک زندگی فرد و رژیم غذایی او می تواند در این امر تاثیر گذار باشد.

هر عاملی که فشار داخل شکم را افزایش دهد و موجب آسیب به اعصاب تغذیه کننده عضلات کف لگن و یا آسیب اعصاب پودندال در نتیجه‌ ی کشش و فشار مکرر به هنگام دفع باشد، می تواند از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم باشد.

به طور کلی زنان بیشتر از مردان به پرولاپس رکتوم مبتلا می شوند و همینطور میزان ابتلا در افراد مسن و سالخورده بیشتر است.

از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد :

ضعف و آسیب اعصاب از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم

اگر اعصابی که عضلات مقعد و رکتوم را کنترل میکند آسیب ببیند باعث ایجاد پرولاپس می شود آسیب به اعصاب میتواند به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • بارداری یا بر اثر زایمان طبیعی سخت
  • آسیب نخاعی
  • جراحی در قسمت لگن

یبوست و اسهال مزمن

یبوست و اسهال مزمن باعث ایجاد این عارضه خواهد شد زیرا بر اثر یبوست فرد مجبور است فشار زیادی را به خود و مقعد خود وارد کند و همینطور در حالت اسهال به طور مکرر به بافت های اطراف مقعد آسیب وارد می‌ شود. یبوت و همچنین اسهال مزمن می توانند از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم باشند.

کهولت سن

با افزایش سن عضلات و رباط های راست روده و مقعد به طور طبیعی ضعیف می شوند به طور کلی سایر بخش های مجاور در ناحیه لگن نیز با افزایش سن شل می شوند که به ضعف عمومی در آن ناحیه می افزاید.

زور زدن و فشار هنگام اجابت مزاج

اگر هنگام اجابت مزاج همیشه زور میزنید و به خود فشار وارد میکنید ممکن است با گذر زمان به پرولاپس رکتوم مبتلا شوید زیرا زور زدن در هنگام دفع مدفوع باعث تکان خوردن قسمتی از رکتوم می شود و اگر این اتفاق سال ها ادامه پیدا کند باعث پرولاپس رکتوم می شود. زور زدن بیش از حد نیز از مهمترین دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم می باشد.

آسیب در ناحیه مقعد یا لگن

اگر در ناحیه مقعد خود از قبل عارضه ای داشته باشید احتمال بروز پرولاپس رکتوم بالا است.

تضعیف ماهیچه اسفنکتر مقعدی

این عضله است که آزاد شدن مدفوع از راست روده را کنترل می کند و در صورت ضعیف شدن آن ممکن است علاوه بر پرولاپس رکتوم به بی اختیاری روده نیز مبتلا شوید.

بیماری و مشکلات عفونی

سایر بیماری های عفونی مانند دیابت ، فیبروز کیستیک ، بیماری انسدادی ریه مزمن ، هیسترکتومی و عفونت در روده ناشی از انگل (کرم های سوزنی) و بیماری های ناشی از تغذیه نامناسب میتواند به بروز پرولاپس رکتوم کمک کند.

اختلالات نورولوژیکی از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم

اصطلاح اختلالات نورولوژیکی برای هر بیماری که به دلیل اختلال عملکردی در بخشی از مغز یا سیستم عصبی ایجاد شده باشد و علائم روانی و فیزیکی داشته باشد اطلاق می‌شود.

سرفه یا عطسه مزمن

با هر با سرفه یا عطسه کردن به ناحیه مقعد فشار واد میشود اگر این این سرفه و عطسه به طور منظم و مزمن باشد ممکن است این عارضه به وجود آید.

هموروئید یا بواسیر بیرون زده

داشتن هموروئید یا بواسیر میتواند عاملی برای تشکیل پرولاپس باشد در صورت تشدید بواسیر و عود آن به مرور زمان ممکن است پرولاپس ایجاد شود.

بارداری و زایمان سخت از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم

بارداری ، زایمان سخت و زایمان از طریق واژینال نیاز به زور و فشار بسیای دارد ، همینطور باداری باعث فشار بر ناحیه مقعد می‌شود که ممکن است به این دلایل خانم ها مبتلا به پرولاپس رکتوم شوند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

به بزرگ شدن پروستات هیپرپلازی خوش خیم پروستات می گویند این بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های غده پروستات شروع به چند برابر شدن می کنند. این سلول های اضافی منجر به تورم غده پروستات می شوند که در نتیجه مجرای ادرار و مقعد را تحت فشار قرار می دهند و جریان آن را محدود میکنند.

اختلالات مادرزادی روده

اختلال مادرزادی روده مانند بیماری هیرشپرونگ. این بیماری یک اختلال عصبی عملکردی در ناحیه شکمی بوده که طی آن تمام یا بخشی از روده بزرگ یا قسمت‌های ابتدایی دستگاه گوارش فاقد اعصاب و در نتیجه دچار اختلال عملکردی می‌شوند.

بدلیل عدم وجود بافت عصبی کامل درانتهای روده، این قسمت تحرک کافی نداشته و در نتیجه مدفوع در پشت قسمتی که اعصاب کامل ندارد تجمع پیدا می‌کند و این قسمت به‌طور مزمن گشاد و بزرگ می‌شود.

اختلالات مادرزادی روده نیز از دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم در بدن شما می تواند به حساب بیاید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با مهمترین دلایل ایجاد پرولاپس رکتوم آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت درمان سریع و کامل بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.