درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

شقاق مقعدی در زنان ✔️ علت ها و راه های پیشگیری

شقاق مقعدی در زنان

شقاق مقعدی یک شکاف، ترک یا خراش کوچک بین چین خوردگی های دهانه مقعد است و ممکن است در دهانه مقعد یا داخل کانال رکتوم ظاهر شود.

بیماری شقاق در زنان نوعی شکاف در بافت اندام مقعد و یا آخرین بخش دستگاه گوارش است. این شکاف به علت کشش بیش از حدی که در ناحیه مقعد ایجاد می شود حاصل خواهد شد و اغلب در طول حرکات روده ای سخت برای فرد پیش می آید که با درد و خونریزی همراه است.

علائم شقاق مقعدی در زنان عموما مشابه هموروئید است. در حقیقت هموروئید ها عروق خونی هستند که درون و یا بیرون کانال مقعد ظاهر می شوند.

اما بیماری شقاق مقعدی نوعی پارگی و شکاف در کانال مقعد است و به عنوان یک بیماری شایع در ناحیه مقعد و رکتوم شناخته می شود.

علت شقاق مقعدی در زنان

در تشکیل شقاق عوامل زیادی دخیل هستند که بیشتر آن ها از سبک زندگی فرد نشات می‌گیرد و عوامل مختلفی می‌تواند در ایجاد این عارضه تاثیرگذار باشد ، از جمله عوامل تاثیرگذار به شرح زیر است :‌

یبوست

زنانی که یبوست دارند و هنگام اجابت مزاج مجبورند فشار زیادی را به مقعد خود وارد کنند و مدفوع بزرگ و سخت که منجر به زور زدن زیاد از حد شود و یا به عبارتی یبوست را در فرد ایجاد کند در تشکیل شقاق نقش دارد.

اسهال مزمن

اسهال مزمن نیز همانند یبوست میتواند در تشکیل شقاق موثر باعث باشد زیرا اسهال باعث آسیب به بافت های سالم اطراف مقعد می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب

استفاده کردن از غذاهای فیبر دار و سبزیجات به تنظیم دستگاه گوارش کمک می کند و در جلوگیری از یبوست موثر است و عدم استفاده از این نوع رژیم در ایجاد شقاق دخیل است.

بارداری و زایمان طبیعی سخت

در بارداری فشار بر ناحیه مقعد بیشتر وارد میشود و همینطور در طی فرایند زایمان طبیعی مادر مجبور است فشار و زور زیادی را به خود وارد کند و این این فشار باعث کشیدگی بیش از حد بافت های اطراف مقعد و تشکیل عارضه شقاق خواهد شد.

رابطه جنسی مقعدی

داشتن رابطه جنسی مقعدی به طور مکرر و مرتب باعث ایجاد شقاق مقعدی در زنان می‌شود زیرا مقعد در حین انجام این عمل بسیار کشیده و باز می‌شود که در صورت تکرار باعث آسیب و زخم خواهد شد.

نشستن های طولانی مدت

کارمندان و زنان خانه دار به علت نداشتن فعالیت و تحرک و نشستن های طولانی مدت ممکن است به این عارضه دچار شوند.

اضافه وزن و چاقی

داشتن اضافه وزن و چاقی به علت فشار زیادی که به ناحیه نشیمنگاهی و مقعد وارد میکند یکی از دلایل بروز شقاق است.

بیماری های التهابی

وجود بیماری های التهابی روده و یا بیماری ایدز میتواند درصد ابتلا به شقاق را بالا ببرد.

پیشگیری از شقاق مقعدی در زنان

این بیماری همراه با عوارضی خواهد بود که میتواند برای فرد دردناک باشد و باعث اختلال در زندگی شخصی فرد شود برای عدم ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنید.

رژیم غذایی فیبر دار

استفاده از غذاهای فیبر دار و سبزیجات به اندازه کافی در روز به تنظیم دستگاه گوارشتان کمک خواهد کرد و از یبوست نیز جلوگیری میکند.

مصرف مایعات

سعی کنید در طول روز مایعات و آب را به اندازه کافی مصرف کنید ، مصرف به اندازه آب به نرم شدن روده و مدفوع کمک خواهد کرد.

عدم استفاده از غذاهای مضر

سعی کنید استفاده از غذا های تند و محصولاتی مانند سس های تند و فست فود های حاضری بخصوص از نوع تند و پر ادویه را به حداقل برسانید و مصرفشان را کاهش دهید.

ورزش و تحرک

در طول روز سعی کنید ورزش و تحرک داشته باشید ، نشستن های طولانی مدت خود عامل ایجاد شقاق هستند همینطور عدم فعالیت و ورزش باعث بی تحرکی روده نیز خواهد شد.

کاهش وزن و لاغری

اگر چاق هستید و اضافه وزن دارید سعی کنید به کمک ورزش و وٰزیم غذایی مناسب وزنتان را کم کنید و به تناسب اندام برسید تا درصد ابتلا به شقاق را نیز کاهش دهید.

مرکز تخصصی لیزر بیماری های نشیمنگاهی

کلینیک تخصصی پیکاطب مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کارشناسان و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با دلایل ایجاد شقاق مقعدی در زنان آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت روند درمان بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.