درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

کیست مویی در مردان ✔️ راه های پیشگیری و درمان

کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان یکی از عارضه های پوستی است که معمولا در قسمت فاصله بین دو باسن و بالای مقعد به وجود می آید. کیست مویی یک بیماری پوستی نسبتا شایع در مردان است.

کیست مویی پایین کمر در مردان که به نام سینوس پلونیدال نیز شناخته می شود، یک سوراخ کوچک یا تونل در پایین کمر است که مانند یک سوراخ یا منفذ در بدن دیده می شود. این منفذ که معمولا به دلیل سوراخ شدن پوست توسط مو ایجاد می شود، در اطراف فولیکول های مو تشکیل شده و مو به جای اینکه به سمت بیرون رشد کند به داخل پوست برگشته و رشد می کند. بنابراین این منفذ مو محلی برای تجمع موها می شود.

بیماری کیست مویی در هرجای بدن ممکن است به وجود آید اما معمولا کیست مویی در مردان، در قسمت بالای شکاف باسن و درنزدیکی کوکسیکس به وجود می آید.

باید متذکر شد که بیماری کیست مویی در مردان در بیشتر اوقات به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکرو کوسیکس بروز می کند.

در این بیماری یک کیست بافتی که دارای نسج گرانولاسیون، توده های مویی و فیبروز هستند، وجود دارد.

علت ایجاد کیست مویی در مردان

تشکیل کیست مویی در مردان می‌تواند به دلایل بسیاری اتفاق بیافتد و ترکیبی از سبک زندگی و وراثت بر روی ایجاد کیست مویی تاثیر خواهد داشت.

نشستن طولانی مدت

بیشتر در افرادی دیده می شود که به واسطه شغل خود مانند راننده ها و کارمندان که اغلب اوقات در طول روز بر روی صندلی مینشینند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند این افراد باید باید در حین انجام کار فعالیت داشته باشند و از حرکات کششی و گاهی بلند شدن و راه رفتن استفاده کنند تا کمتر به کیست مویی دچار شوند.

این بیماری در طول جنگ جهانی دوم به نام “بیماری رانندگان جیپ” معروف بود؛ چراکه اغلب افرادی که به کیست مویی مبتلا می‌شدند آقایانی بودند که ساعت‌های زیادی را پشت فرمان رانندگی می‌کردند بنابراین نشستن طولانی مدت بدون هیچ تحرکی در یک جا موجب تعریق و مساعد شدن شرایط برای ابتلا به این عارضه می‌شود.

تعریق زیاد

مردانی که به دلیل شغلشان و کسانی که در کشورهای دارای آب و هوای گرم ساکن هستند به دلیل تعریق زیاد، بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی قرار می‌گیرند.

چاقی و اضافه وزن

آقایانی که چاق هستند و دارای اضافه وزن زیاد هستند بهتر است وزن خود را با ورزش و تحرک کاهش دهند تا ابتلا به این بیماری را بسیار کاهش دهند.

پر مویی و موهای ضخیم

مردان به علت پر مویی و داشتن موهای ضخیم در بدن همینطور هورمون های مردانه که باعث افزایش مو خواهد شد در ایجاد کیست مویی تاثیر خواهد داشت و کیست مویی در آقایانی که در قسمت کمر و باسن موهای بیشتری دارند، خیلی بیشتر اتفاق می افتد بنابراین آقایانی که دارای بدن پرمو هستند، باید همیشه موهای خود را با روش های گوناگون مو زدایی تمیز کنند.

عدم رعایت بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی و شست و شوی بدن با آب و صابون می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در آقایان کاهش دهد زیرا تجمع چربی و آلودگی بر روی پوست می تواند درصد ابتلا به کیست مویی در مردان را افزایش دهد.

پوشیدن لباس تنگ

آقایان باید از لباس های راحت و گشاد استفاده کنند و از پوشیدن لباس های تنگ برای ساعت های طولانی و متمادی خودداری نمایند.

عدم تحرک و ورزش

زندگی بدون تحرک و فعالیت و ورزش نکردن به مرور زمان به ایجاد کیست مویی کمک خواهد کرد.

سن

کیست مویی در مردان با آن که در افراد جوان بسیار شایع تر است اما در افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال ممکن است اتفاق بیافتد ولی عواملی که در بالا مطرح شده با وجود هر کدام از آن ها احتمال ابتلا به کیست مویی است.

پیشگیری از کیست مویی در مردان

  • اگر به واسطه شغل و کار خود مجبور هستید ساعات زیادی را پشت میز یا بر روی صندلی بنشینید، بهتر است در حین انجام کار از حرکات کششی استفاده کنید و از نشستن به صورت مداوم خودداری کنید.
  • با توجه به اینکه کیست مویی در آقایانی که موهای بیشتری دارند و همینطور نسبت به زن ها (به ازای هر ۳ الی ۴ مرد، یک خانم به کیست مویی مبتلا می‌شود) بیشتر اتفاق می‌افتد، لازم است موهای زائد را به روش‌های مختلف از بین ببرید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ به صورت مداوم و برای ساعت‌های طولانی خودداری کنید و سعی کنید بیشتر از لباس های گشاد استفاده کنید.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید، با کاهش وزن می‌توانید میتوانید از ابتلا به کیست مویی جلوگیری کنید.
  • سعی کنید با پوشیدن لباس های مناسب از تعریق زیاد خود جلوگیری کنید.
  • سعی کنید در طول روز ورزش و تحرک داشته باشید.
  • رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم ناحیه انتهای کمر و اطراف مقعد با آب و صابون از خطر ابتلا به کیست مویی در مردان می‌کاهد توجه داشته باشید که تجمع آلودگی و چربی بر روی پوست احتمال ابتلا به کیست مویی را افزایش می‌دهد.

مرکز تخصصی لیزر بیماری های نشیمنگاهی

کلینیک تخصصی پیکاطب مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کارشناسان و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با دلایل ایجاد کیست مویی در مردان آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت روند درمان بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.