درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

مشاوره رایگان لیزر درمانی

بواسیر در زنان ✔️ علت ها و راه های پیشگیری و درمان

هموروئید یا بواسیر در زنان

بواسیر یا هموروئید به گشاد شدن و ایجاد تورم در رگ‌های داخلی و خارجی مقعد اطلاق می‌شود که ممکن است همراه با خارش ، سوزش ، درد خونریزی باشد.

بیماری بواسیر در زنان شایع تر از مردان است که علت این امر را می‌توان تفاوت در آناتومی بدن زن و مرد دانست.

زنان به دلیل تجربه هایی مثل بارداری و زایمان، تغییرات هورمونی نزدیک به عادت ماهانه و… بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند. این دلایل می تواند مهم ترین دلایل ایجاد بواسیر در زنان باشد و به تمام دلایل فوق بیماری بواسیر یا هموروئید در زنان از مردان شایع تر است.

البته این به این معنی نیست که مردان , کودکان و جوانان مبتلا به بیمارهای مقعدی نمی شوند. هر کسی در هر رنج سنی یا جنسی یکی از آثار و عوارض بیماری های نشمنگاهی را داشته باشد بدون شک به آن مبتلا خواهد شد.

علت بواسیر در زنان

تقریبا دلایلی که باعث به وجود آمدن بواسیر در زنان می‌شود با مردان یکسان است اما تفاوت‌هایی اندک وجود دارد که درصد ابتلا به هموروئید در بانوان و بخصوص خانم های باردار را افزایش می‌دهد.

یبوست

هنگام یبوست مدفوع به شدت سفت و سخت می گردد و برای دفع آن فشار زیادی به ناحیه ی مقعد وارد می شود که زمینه ساز ایجاد بواسیر است ، یبوست در اثر اختلالات گوارشی و نامنظم بودن و کم تحرکی روده ها ایجاد می شود.

طبق تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به یبوست می باشند.

بارداری

بارداری می تواند عوارض متعدد و بیشماری را برای مادر به وجود بیاورد در دوران بارداری به علت این که وزن و اندازه ی رحم به مرور زمان افزایش می یابد و می تواند به نواحی تحتانی بدن از جمله مقعد آسیب وارد کند بر اثر این آسیب و فشار مادر به بواسیر مبتلا خواهد شد.

همچنین اختلالات هورمونی و کاهش تحرک در ایجاد یبوست و بواسیر نقش مهمی دارند ، بواسیر در بارداری به عنوان یکی از عمده ترین علل بواسیر در زنان شناخته شده است.

زایمان طبیعی سخت

یکی از عوارضی که در حین زایمان های طبیعی دیده می شود، ابتلای مادر به بواسیر است ، زیرا در طی فرایند بر اثر فشارهای زیادی که به نقاط تحتانی بدن مادر مثل لگن و مقعد وارد می‌شود طبیعی است که بافت ها و شریان های این قسمت با آسیب های زیادی روبرو شوند و در نتیجه آن این رگ ها متورم شده و هموروئید ایجاد می شود.

رابطه جنسی مقعدی

رابطه جنسی از طریق مقعد باعث ایجاد فشار بیش از اندازه در دیواره و عضلات اسفنکتر مقعد و در نهایت منجر به ایجاد آسیب‌های جدی تری می‌شود.

این آسیب در عضلات اسفنکتر و بافت های مقعد حتی ممکن است باعث بروز بی اختیاری در کنترل روده نیز شود رابطه مقعدی در صورت تکرار یکی از عوامل اصلی ایجاد بواسیر در زنان است.

چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن از مشکلاتی است که برای زنان بیشتر رخ میدهد در دوران بارداری و وجود استرس باعث می شود که زنان در برابر چاقی مستعد تر باشند و فشار زیادی که چاقی می تواند به ناحیه مقعد وارد کند بروز بواسیر را افزایش می‌دهد.

تغییرات هورمونی

هورمون‌ها بر عملکرد اندام های مختلف بدن تاثیرگذارند و در دوره‌های متفاوت زندگی مثل زایمان، بارداری ،قبل از قاعدگی و یائسگی دچار تغییراتی می‌شوند که کاملا طبیعی است.

تاثیر تغییرات هورمونی بر متابولیسم کلی بدن، ممکن است یکی از علل ایجاد بواسیر در زنان باشد ابتلا به یبوست گاهی بخاطر تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد و یبوست رابطه ای مستقیم با هموروئید دارد.

پیشگیری از بروز بواسیر یا هموروئید

  • تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای فیبر دار و سبزیجات
  • غلاتی مانند لوبیا، عدس و باقلا به رژیم غذایی به پاک کردن دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین نوشیدن آب یا مایعات بیشتر (حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز) نیز از بروز یبوست جلوگیری می کند
  • افزایش فعالیت بدنی مناسب و منظم و داشتن ورزش و تحرک در جلوگیری از یبوست و بهبود خونرسانی بافت‌ ها و فعالیت مناسب عروق اهمیت دارد
  • از فعالیت‌های بدنی سنگین که با زور زدن همراه هستند مثل وزنه برداری خودداری کنید
  • در صورت چاقی وزن خود را کنترل کنید
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید
  • در هنگام اجابت مزاج زور و فشار زیادی نزنید
  • به محض احساس اجابت مزاج نباید آن را به تاخیر بندازید
  • از نشستن و ایستادن طولانی مدت خودداری شود و هر نیم ساعت حرکت کرده و عضلات را منقبض کرد

مرکز تخصصی لیزر بیماری های نشیمنگاهی

کلینیک تخصصی پیکاطب مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

کارشناسان و مشاورین ما بصورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

شما کاربران گرامی می توانید از طریق شماره های داخل سایت یا از صفحه تماس با ما به صورت 24 ساعته و کاملا رایگان با این مرکز در ارتباط باشید.

در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر در زنان آشنا کنیم, تا شاید کمکی در جهت روند درمان بیماری شما کرده باشیم.

از همراهی شما متشکریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.